Utlandsturnéer och kulturutbyte

Förutom att uppträda med kören i hemknutarna och annorstädes runtom i Svenskfinland har vi också alltid sett fram emot turnéer utomlands.

En utlandsresa under planering sätter redan långt på förhand lite extra sprätt på körens medlemmar. Det kan ta sig uttryck i lite extra satsning på övningarna. Det här skall vi kunna, också utantill, så att vi inte behöver känna oss osäkra. Vi har märkt att en utlandsturné är en viktig källa till inspiration för körmedlemmarna. Den kan erbjuda kulturell mångfald, musikaliskt utbyte och bestående reseupplevelser.

Att uppträda och dela sin musik med en publik från en annan kultur, att få respons och uppskattning, kan betyda mycket för körens självförtroende och ge ökad motivation till förkovran. Körresor ger även körmedlemmarna möjlighet till social samvaro, som stärker samhörigheten inom kören.

Hur kommer en kammarkör på 40 personer inklusive “avecsvans” iväg på en körresa rent praktiskt? Jo, det gäller att ha en researrangör som Barbro. Det är en ynnest.

Barbro Smeds kunde det där med gruppresor och vi får vara henne evigt tacksamma för den energi och det arbete hon lade ner på körens resor, med en speciell känsla för vad som måste klaffa. Utan Barbros omsorgsfulla planering skulle körens medlemmar antagligen ännu irra omkring någonstans i de olika resmålen.

Under min tid som korist i Grankulla kammarkör har kören gjort resor bland annat till Tyskland, Polen, Spanien och Italien.


Resan till Tyskland i maj 2009

Efter de traditionella julkonserterna brukar vi ta oss en paus i körövningarna och pusta ut lite innan nästa termin kör i gång. Terminsstarten i januari 2009 blev lite omtumlande för nu hade vi bestämt oss för att bege oss på en utlandsturné under Kristihimmelsfärdshelgen i maj. Denna gång till norra Tyskland, närmare bestämt Schleswig och Flensburg.

Man måste räkna med att det, av en eller annan orsak, alltid blir ett bortfall i antalet körmedlemmar när kören planerar att turnera utomlands. Men å andra sidan kan det finnas andra intresserade sångare som kommer med.

Under Kalle Ahlbergs konstnärliga ledning och beskydd kunde kören samla ca 30 medlemmar för projektet, vilket är tillräckligt för att kunna planera en utmanande repertoar, dock utan avkall på kunnande och inspiration.

Repertoaren vi tog itu med vid terminsstarten innehöll uteslutande sakrala verk. Devisen för framträdandena blev “Sende dein Licht” och vi skulle uppträda med kompositioner av Schubert, Schütz, Mendelssohn och Frank men även av finländska tonsättare som Toivo Kuula. Vi planerade in framträdanden för tre dagar i två kyrkor i Schleswig och en konsert i Flensburg, som ligger nära danska gränsen i norr.

Man flyttar ju inte ens en liten kammarkör utomlands för att uppträda utan att någon eller några personer tar i den logistiska taktpinnen. Den här gången blev det Gull-Britt Nylund och Martin Kulawski, båda med anknytning till Tyskland. De hade rest i förväg och tog emot oss på flygfältet i Hamburg. Vi fick bara konstatera att de hade planerat vår turné med minutiös omsorg i minsta detalj och hade full kontroll över läget.

Vi åkte buss direkt till staden Schleswig, checkade in på ett mysigt hotell och samlades därefter till kvällsmål och blev bjudna på en härlig säsongsparris. Under kvällens lopp fick kören förstärkning i basstämman. Jonte Burmeister anlände nästan enligt tidtabellen och utan skavanker med tåg till Schleswig och låter sig sparrisen väl smaka. Trötta av dagens spring behövde vi en god natts sömn.

För den första utlandsövningen på hotellet blev vi hänvisade till ett smalt och litet kabinett i källarvåningen. Det gällde att anpassa sig och det är vi rätt bra på.  Det kändes som om Toivo Kuulas “Rukous” och Heinrich Schütz “Singet dem Herrn ein neues Lied” ändå satt ganska bra.

Senare på eftermiddagen fick vi bekanta oss med den fantastiskt vackra kyrkan St. Petri Dom, där “Der Grankulla Kammerchor” skulle ha sitt första framträdande. Vi befann oss i Martin Kulawskis hemtrakter och det syntes i planeringen.

Konserten i St. Petri Dom gjorde ett djupt intryck på mig personligen. Vi sjöng a capella utan orkester. Kyrkan var välfylld och här och där kunde man bland publiken se tårfyllda ögon. Det kändes fint att få dela med sig av tonerna, som tycktes buga sig i takt med textens budskap. Sällan har jag frapperats av en sådan utdragen efterklang i kyrkans akustik. Publiken väntade att den avtynade innan applåderna tog vid.

St. Petri Dom

Vi uppträdde följande kväll i St. Ansgar Kirche tillsammans med orkester. Det blev en liten utmaning att hinna öva in repertoaren med instrumentalisterna, men allt förlöpte väl och kyrkan var fullsatt.

Vi hade också reserverat tid att bekanta oss med Schleswig och Flensburg, dessa pittoreska och vackra nordtyska städer.

Vi fick också tacka Martins mamma och församlingsaktiva som stått i och marknadsfört vår konsert genom att sätta upp affischer och distribuera sådana till andra församlingar och körer. Vår kör hade också presenterats i den lokala tidningen.

Följande dag bar det av till Flensburg, där vi sjöng i den väldigt stiliga katolska kyrkan med det vackra namnet Pfarrkirche St. Marien Schmerzhafte Mutter.

Här kändes det lite pirrigt eftersom vi fick knappt om tid att sjunga upp och in oss i den nya miljön och den främmande akustiken. Publiken började bänka sig innan vi var klara med repetitionen. Både övandet och framträdandet flöt ihop på ett positivt sätt. Mottagandet var varmt och kören njöt.

Efter den sista konserten återvände vi till vårt hotell i Schleswig. Vi kände oss belåtna efter tre lyckade framträdanden och var förtjänta av en eftersits i hotellets restaurang.


Resan till Spanien i oktober 2014

Calella är en avkopplande liten stad vid Medelhavskusten cirka 50 km norr om Barcelona. Staden är känd för sina musikevenemang och en av de mest frekventerade körfestivalerna i Calella är “Canta al Mar – Festival Coral International”.

Det var den festivalen Grankulla kammarkör siktade in sig på hösten 2014. Canta al Mar är en årligen återkommande internationell musik- och körfestival som går av stapeln i Calella och delvis i Barcelona.  Festivalen fokuserar på kör- och vokalmusik och samlar körer från hela världen för att uppträda och tävla.

Visst kan man som korist ha ett lite ambivalent förhållande till körsång med tävlingsmoment och med strikta domare som söker dynamiska och uttrycksmässiga brister eller haltande stämmor. Nåväl, själv förhöll jag mig aningen skeptisk till vår kör som tävlingsinstrument, men den känslan försvann under resans gång.

Vi fick veta att över 60 körer från 37 länder var anmälda. Evenemanget har flera kategorier och priser för olika typer av körer, allt från barnkörer och ungdomskörer till vuxenkörer. Vilket fantastiskt tillfälle för oss sångare att uppträda, lyssna på andra körer och att bara njuta av den musikaliska atmosfären i Calella.

Grankulla kammarkör tog sig an detta inspirerande och annorlunda projekt under ledning av vår dirigent Tom Eklundh.

Nå hur gick det? Vår kör slussades in i den mest krävande av alla kategorier, klass A1. Och det gick såpass bra att vi belönades med silver i den kategorin! Det kan vi vara stolta över!

Men vi hann också med en hel del andra aktiviteter under vår minnesvärda turné. Calella har bevarat sin katalanska kultur. Staden har en fin kyrka Santa Maria, som ligger i hjärtat av gamla stan.

Vi fick uppleva en harmonisk blandning av sol, hav, kultur och nattliv. Underbara soliga stränder med fin sand och klart vatten. Några av oss beslöt att vandra barfota en bit bort från centrum längs stranden fram till den gamla fyren Faro de Calella. Vilken fantastisk utsikt över havet och staden. Och platsen där har en speciell touch vid solnedgången.

I olika repriser tog vi promenader genom den charmiga gamla stan, med de smala gränderna och de pittoreska och välbevarade byggnaderna. Här hittade vi butiker och kaféer som ger smak av traditionellt spanskt leverne.

Vi njöt av det spanska köket på flera lokala restauranger och smakade på de autentiska paellorna, tapas och färska skaldjur samt lyssnade på olika köruppträdanden runtom i staden. Medelhavskustens festivalstad sjöd av liv och rörelse.

Resan till Polen i oktober 2018

Det är trevligt med en kör som har ambitioner att förkovra sig musikaliskt och utforska kulturer i andra länder. Körens ekonomi var någotsånär i skick våren 2018 och medlemsantalet var också nästan optimalt. Vi kunde börja planera körens nästa utrikesprojekt och beslöt att besöka Kraków, som ligger i södra Polen – inte att förväxla med Nordpolen.

Det skulle arrangeras ett körevenemang med flera körer från olika länder anmälda. Den verkliga sporren var att samtliga körer tillsammans en lokal orkester skulle framföra Mozarts Requiem i någon av Krakóws vackra kyrkor. Vi var ett trettiotal korister från Grankulla kammarkör som åkte iväg till Kraków i oktober 2018 under ledning av vår dåvarande dirigent Satu Simola.

De olika körerna uppträdde i olika kyrkor med egna repertoarer. Det gladde oss att konstatera att vår kör lyckades enligt förväntan med sången och höll en minst sagt hög standard i jämförelse med övriga körer. Inför huvudkonserten hade vi ett par samövningar med de andra körerna och en stor orkester.

Det är en smått märklig känsla att sjunga med i stora körsammanhang med solister och orkester. Det känns som om texten och artikuleringen faller i skymundan inför mycket ljud i sjungandet och orkestern tycks ofta överrösta oss sångare.

Det var i Kraków jag beslöt dra nytta av den numerärt månghövdade kören och vågade mig på att sjunga Mozarts Requiem utantill. Jag lade ner nothäftet för första gången! Det gick ändå rätt hyfsat, fast jag nog under många sekvenser var helt ute och cyklade. Då var det bara att behålla framförhållningen, öppna munnen och se glad ut. Efter konserten märkte jag att nothäftet med alla mina viktiga anteckningar hade försvunnet. Aldrig mera sjunger jag utantill.

Mellan övningarna och framträdandena hade vi under några krakówdagar även tid att bekanta oss med omgivningen. Kraków är en av de äldsta städerna i Polen och känd för sin historiska charm, kulturella rikedom och en modern livsstil.

Vi utforskade den charmiga gamla stan Stare Miasto och flanerade runt på Rynek Glówny, Europas största medeltida torg. Vi satte oss ner på en av de inbjudande uteserveringarna och tog oss ett lokalt tilltugg i form av pierogi. Vi njöt av det brusande folklivet och det utsökta vinet.

De av oss som hade mera spring i benen försvann in i den gamla tyghallen invid torget för att söka efter prylar att ta hem. Tyghallen har numera omvandlats till en galleria med en mängd souvenir- och konstbutiker.

På torget Rynek Glówny samlades vi invid den vackra Mariakyrkan, vars fina interiör några hann beundra. Vi stod andäktigt som alla andra och tittade upp mot kyrkans högsta torn och lyssnade. Vid varje heltimme spelas därifrån en melodisk trumpetsignal som helt plötsligt avbryts efter några takter. Legenden från 1600-talet minner om hur trumpetaren som skulle varna invånarna för hotande faror, plötsligt träffas av en pil och dör.

Nästa dag besökte vi det magnifika slottet och katedralen uppe på Wawel Hill. Det var en genuin ansträngning att till fots ta sig dit upp. Men väl uppe fick vi ta del av slottets rika historia och beundra mångfalden av vackra trädgårdar.

Några av oss tog en utflykt till de 700 år gamla saltgruvorna i Wieliczka utanför staden. Där fick man en fascinerande inblick i de UNESCO-listade underjordiska tunnlarna, gruvorna och kapellen.

Vi övervägde att göra en dagsutflykt till historiens mörka sida, Auschwitz-Birkenau. Trots att platsen ligger så påtagligt nära och har en sådan historisk betydelse, lät de flesta besöket bero. Så även jag.

Kvällen före hemresan firade vi på ett av lokalbefolkningen frekventerat ölsjapp, tillräckligt nära hotellet för att hitta tillbaka. Där åt vi lokala delikatesser, sjöng spontant och fick applåder. Spänningen och pirret i magbottnen vi kände inför våra uppträdanden hade flugit sin kos. Nu var det öl, vin och sång som gällde.

Efter att vi sjungit en stund kom servitrisen in med en vinflaska till vårt bord. Hon meddelade att den var från en stamkund som tack för sången och att den skulle Inga ha. Senare kom tre servitriser in med en massa fyllda ölstop som vi nog inte förmådde tömma. Det var ännu några kunder på restaurangen som ville visa sin uppskattning.

Resan till Italien i oktober 2019

Projektkören Coro Finlandia befann sig på Rom-turné under ledning av Kalle Ahlberg i oktober 2016. Kören uppträdde i samband med mässan i Peterskyrkan.

Tonsättaren och musikern Fabrizio Rossi satt bland åhörarna. Han kom fram och berättade att han skulle vara intresserad av att komponera något för en finländsk kör. Så inleddes kulturutbytet mellan Fabrizio Rossi och Grankulla kammarkör.

Arto Kallio från Grankulla kammarkör blev kontaktperson. Samarbetet ledde till att Fabrizio Rossi komponerade ett sakralt verk för vår kör. Fabrizio besökte sedan vår kör i Grankulla och vi fick framföra hans färska komposition “Exaudi Deus” med ord från Psalm 61. Fabrizio var märkbart rörd och tacksam.

Som fortsättning på vårt samarbete med Fabrizio Rossi begav sig “Il Coro Cameristico di Grankulla” på turné till Rom i oktober 2019 under ledning av vår konstnärlige ledare och dirigent Satu Simola.

Fabrizio hade tillsammans med sin familj ordnat med ett ypperligt och hjärtligt mottagande för oss i Rom och på förhand skött om att boka kyrka och övriga faciliteter. Vi fick bekanta oss med den vackra kyrkan “Parrocchi Nativitá di Maria Bravetta” där vi skulle uppträda.

Utöver kyrkokonsert med vår kör hade vi tillsammans med Fabrizio och hans tonsättaradepter planerat in seminarier, där vi fick tillfälle att utbyta tankar och erfarenheter om körkomponering. Fabrizio med familj tog emot oss i sitt hem en liten bit utanför Roms centrum. Där kände vi hur gästfriheten inspirerade oss till kulturutbyte och spontan samvaro omkring körmusik och hembakade läckerheter.

Våra konsertframträdanden var lyckade och publiken tycktes uppskatta vår musik.  Efter det sista framträdandet visade våra värdar sin uppskattning med blomsterhyllningar åt körmedlemmarna.

Som sig bör hade vi också bokat in behövlig ledig tid för rekreation i vårt italienprogram. Rom är ju en av världens mest legendariska städer. Den är känd för sin rika historia, antika ruiner som Colosseum och Forum Romanum samt Pantheon och den Vatikanska staden med Peterskyrkan och Sixtinska kapellet. Men Rom är också känd för sin konst, mat och sitt mode, vilket gör den till en av de mest besökta städerna i världen.

Vi kopplade av i solskenet och njöt av atmosfären vid Spanska trappan tillsammans med turister från hela världen. En del av oss hittade fram genom de trånga gränderna till Fontana di Trevi, den vackra fontänen som för tankarna till La Dolce Vita och Anita Ekberg. Shoppinggatan Via del Corso bjöd koristdamerna på många frestelser som resulterade i en mängd läderväskor.

Några av oss valde de guidade turerna till Colosseum och de underjordiska katakomberna. Andra strosade iväg bort till Trastevere på andra sidan av floden Tiber. Vilket charmigt område med smala gränder, färgglada hus och mysiga kaféer. Här gav vi oss tid att bara sitta på ett kafé, inandas den avstressande tidsdoften, njuta av en espresso eller ett glas vin. Kocken på den lokala restaurangen fick visa hur en autentisk italiensk pizza blir till.

Så trivsamt kan det bli då vi balanserar kulturella utflykter med sång och musik, med vänner och publik! Detta gjorde vår vistelse i Rom hösten 2019 mycket minnesvärd och givande.

”Italian Salad” och körsamarbete 2019

En skojfrisk och hurtig konsertsatsning som ännu kan nämnas är uppträdandet tillsammans med Pohjalaisten Osakuntien Laulajat på Villa Breda i Grankulla och Sandudds Paviljong i Helsingfors våren 2019.

På vårkonserten “Italian Salad” uppförde vi italieninspirerad körmusik av Verdi, Rossi, Morricone, Monteverdi och av vår egen dirigent Satu Simola. Publiken visade uppskattning och koristerna var nöjda.


till del IV - Övningar